În baza evaluării sociopsihomedicale, persoana adultă cu handicap grav și copilul cu handicap grav au dreptul la un asistent personal (art.6 din Ordonanța de urgență nr. 51/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative, art 35 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările şi completările ulterioare ).

În cazul în care într-o familie există două sau mai multe persoane cu handicap grav cu drept la asistent personal, fiecare dintre acestea beneficiază de asistent personal (art.24 alin (1) din Hotarârea 268 /2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap).

Copilul cu handicap pentru care s-a dispus o măsură de protecţie specială la asistent maternal nu beneficiază de asistent personal ( art 24 alin (2) din HG 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările şi completările ulterioare).

Angajarea asistentului personal se face în maximum 30 de zile de la depunerea dosarului cu documentele prevăzute de lege. În această perioadă, primăria localității de domiciliu sau de reședință a persoanei cu handicap grav face demersurile necesare în vederea efectuării anchetei sociale la domiciliul sau reședința persoanei care dorește să se angajeze ca asistent personal. (art 25 alin(2) din HG 268 /2007, art 39 alin (1) din Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările şi completările ulterioare).

Dacă ancheta socială se finalizează cu recomandarea în vederea angajării, asistentului personal i se întocmesc contractul de muncă și un act adiţional la contractul individual de muncă, pe care le semnează și prin care îşi asumă răspunderea de a realiza integral planul de recuperare pentru copilul cu handicap grav, respectiv planul individual de servicii al persoanei adulte cu handicap grav. (art 25. alin (3) HG 268/2007).

Contractul individual de muncă se întocmeşte în 3 exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantă, iar cel de-al treilea exemplar se transmite direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în termen de 5 zile de la încheierea acestuia. ( art 39 alin (2) Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările şi completările ulterioare).

Modalităţile şi condiţiile de încheiere, modificare şi încetare a contractului individual de muncă al asistentului personal se completează cu prevederile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare ( art 39 alin (3) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările şi completările ulterioare).

Pe perioada îngrijirii şi protecţiei persoanei cu handicap grav, asistentul personal angajat cu un contract de muncă, are dreptul la un salariu stabilit potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (art. 7 lit a) din Ordonanța de urgență nr. 51/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative, 448/2006). Valoarea salariului asistenților personali este diferențiată, și în funcție de gradațiile acestora sunt structurate în clase de salarizare, în raport cu vechimea în muncă.

Pe perioada îngrijirii şi protecţiei persoanei cu handicap grav, pe baza contractului individual de muncă, asistentul personal are dreptul la concediu anual de odihnă, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile personalului încadrat în instituţii publice (art 37, alin (1) lit c) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările şi completările ulterioare), precum și alte drepturi:
– program de lucru care să nu depăşească în medie 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână;
– transport urban gratuit, în condiţiile prevăzute la art 23;
– transport interurban, în condiţiile prevăzute la art 24 (art 37, alin 1 lit b),d),e)

Pe perioada absenţei temporare a asistentului personal (concediu de odihnă), angajatorul are obligaţia de a asigura persoanei cu handicap grav un înlocuitor al asistentului personal iar în situaţia în care angajatorul nu poate asigura un înlocuitor al asistentului personal, persoanei cu handicap grav i se acordă o indemnizaţie lunară, similară cu indemnizația prevăzută la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 sau găzduirea într-un centru de tip respiro (art 37, alin (2),(3) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările şi completările ulterioare).

Potrivit prevederilor art 42 alin 4 din Legea nr. 448/2006, modificat prin art.9 din Ordonanța de urgență nr. 51/2017, părinții sau, după caz, reprezentanții legali ai copilului cu handicap grav, persoana sau familia care a primit în plasament un copil cu handicap grav, adulții cu handicap grav ori reprezentanții legali ai acestora, cu excepția celor cu handicap vizual grav, pot opta între asistent personal și primirea unei indemnizații lunare.

Indemnizația lunară prevăzută în actul normativ menționat este în cuantum egal cu salariul net al asistentului personal gradația 0, stabilit potrivit prevederilor legale care reglementează nivelul de salarizare a personalului plătit din fonduri publice ( art 10 alin (1) din Ordonanța de urgență nr. 51/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative care modifică alin (1) al art 43 din Legea 448/2006).

Indemnizația lunară, în cuantum egal cu salariul net al asistentului personal gradația 0, se acordă de angajator persoanei cu handicap grav pe perioada absenţei temporare a asistentului personal (perioada concediului de odihnă), o singura dată pe an, chiar dacă asistentul personal efectuează concediul de odihnă în tranșe (art. 26 alin (1) din HG 268/2007).

În cazul copilului cu handicap, indemnizația se acordă părintelui sau reprezentantului legal (art. 26 alin (2) din HG 268/2007).
Indemnizația lunară, în cuantum egal cu salariul net al asistentului personal gradația 0, se adugă la prestația socială a persoanei cu handicap grav care este în valoare de 340 lei (indemnizaţie lunară, indiferent de venituri în valoare de 234 lei + buget personal complementar lunar, indiferent de venituri, în valoare de 106 lei).

Autoritățile administrației publice locale au obligația să prevadă în bugetul local sumele necesare din care se suportă salarizarea, precum și celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii. Sumele se asigură integral de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în baza numărului de beneficiari comunicat de unitățile administrativ-teritoriale (art 8 alin (1) din Ordonanța de urgență nr. 51/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative,448/2006).

Serviciul public de asistență socială dispune efectuarea de controale periodice asupra activității asistenților personali și prezintă semestrial un raport consiliului local. (art. 40 alin (2) din Legea 448/2006).

Autoritățile administrației publice locale au obligația de a angaja și salariza asistentul personal al persoanei cu handicap grav, în condițiile legii și de a asigura și garanta plata indemnizației lunare, în cazul în care persoana cu handicap grav sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta. (art 44 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap cu modificările şi completările ulterioare).

Potrivit art 3, alin 2 din OUG 2/2017:

“(2) Finantarea drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau a indemnizatiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate in baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificările si completarile ulterioare, se asigura integral de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugata, în baza numarului de beneficiari comunicat de unitatile administrativ-teritoriale.

(3) La finele exercitiului financiar, sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata neutilizate pentru plata obligatiilor prevazute la alin. (1) care depaşesc procentul de 90% din totalul platilor efectuate se restituie la bugetul de stat.”

Comments are closed.