Consiliul Național al Dizabilității (CNDR) salută motivarea Curții Constituționale Române privind Proiectul Legii Pensiilor, subliniind, totodată, că mai există aspecte grave de neconstituționalitate în Proiectul Legii Pensiilor asupra cărora, încă, Curtea Constituțională nu a fost sesizată, dar care încalcă grav drepturile omului și care va genera zici de mii de procese în justiție.

Consiliul Național al Dizabilității din România sesizează și următoarele aspectele de neconstituționale:

I. Numai persoanele prevăzute la art. 53, respectiv nevăzătorii cu handicap grav, beneficiază conform art. 90 (2) de un spor de 25% la punctajul de pensie ceea ce reprezintă o discriminare negativă în cadrul aceleiași categorii sociale a persoanelor cu handicap grav, din moment ce restul persoanelor cu handicap grav, respectiv locomotorii, distroficii, paraplegicii, scleroză multiplă, etc., nu beneficiază de același spor de 25% la punctajul de pensie:

Art. 90.–(1)
Persoanele care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în grupele I şi a II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, cele care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în condiţii deosebite sau condiţii speciale, beneficiază de majorarea punctajelor lunare realizate în perioadele respective, după cum urmează:

a) cu 25% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în grupa a II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, sau în locuri de muncă încadrate în condiţii deosebite, potrivit legii;

b) cu 50% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în grupa I de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, sau în locuri de muncă încadrate în condiţii speciale, potrivit legii.

(2) Persoanele prevăzute la art.53 beneficiază de majorarea punctajelor lunare cu 25 % pentru perioadele în care au desfăşurat activitate ca persoane cu deficienţă vizuală gravă.

Art. 53. –Persoanele cu deficienţă vizuală gravă beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, indiferent de vârstă, dacă au realizat în aceste condiţii cel puţin 1/3 din stagiul complet de cotizare.

II. Toți pensionarii la limită de vârstă cu handicap grav sau accentuat vor fi afectați negativ de noua formulă de calcul a pensiilor – VPR, fiind în proiect de 75 lei/punct prin utilizarea ca bază de calcul a unui stagiu de cotizare de 25 de ani, identic cu al celor valizi, deși în cazul acestor persoane cu handicap grav sau accentuat stagiul de cotizare este de 11,8 ani pentru handicap grav și de 20 de ani (în prezent de 23,6 ani) pentru handicap accentuat.

CNDR semnalează aspectele de neconstituționalitate cu privire la pensionarii la limită de vârstă cu dizabilități, întrucât deși au stagiul de cotizare de 11,8 ani în legislația anterioară, în cea actuală și în proiect, totuși la calculul VPR (Art. 85 din proiect) se folosește stagiul de 25 de ani, ceea ce afectează un drept câștigat, pensiile în plată urmând a fi înghețate la valoarea din anul 2020, nemaiputând fi aplicate indexările ulterioare.

De exemplu, o persoană cu handicap grav care a realizat un punctaj de 11,8 puncte, respectiv un punct de pensie, are o pensie de 1X1100lei=1100 lei, în septembrie 2019 va avea o pensie de 1X1260=1260lei, în septembrie 2020 va avea o pensie de 1X1775 lei= 1775 lei, iar din 2021 va avea conform proiectului Legii Pensiilor o pensie de 11,8X75lei=885lei. Persoana, la al cărui exemplu ne referim, rămâne cu pensia în plată din anul 2020 de 1775 lei pe perioadă nedeterminată, nemaifiind indexată cu inflația.

Așadar, în cazul persoanelor cu handicap grav VPR ar fi trebuit să fie de 158 lei/punct anual (1875 lei : 11,8 ani =158 lei/punct).

Dacă VPR ar fi cel propus de Consiliul Național al Dizabiltății (CNDR) stabilit pe baza stagiului legal de cotizare de 11,8 ani, adică la valoarea de 158 lei, atunci în exemplul nostru persoana cu handicap grav, care are un punctaj realizat de 11,8 puncte ar avea o pensie de 1864,4 lei (11,8 puncte X 158lei/punct = 1864,4 lei) de aici rezultă că ar beneficia și de indexările anuale ale pensiei.

 

Stabilirea greșită a VPR pe baza stagiului unic de 25 de ani afectează și pensiile muncitorilor din grupa I condiții speciale de muncă, întrucât în legislația actuală și în Proeictul Legii Pensiilor stagiul lor este de 20 de ani, deci mai mic de 25 de ani. Și pensiile muncitorilor din grupa I condiții speciale de muncă scad sau vor fi înghețate întrucât și la ei VPR este calculat pe bază de 25 de ani și nu de 20 cât este stagiul lor legal de cotizare.

Un alt aspect, evident, neconstituțional este așa zisul ,,Principiu al Disponibilității’’ care nu are loc în materia dreptului muncii decât în cadrul litigiilor de muncă sub aspect procesual și în cadrul dreptului procesual civil sau procesual penal, dar nu în cadrul dreptului material la pensii. Dreptul la pensii nu poate fi limitat, îngrădit și nu se poate opta între o pensie și un ajutor social, întrucât pensia reprezintă un drept de proprietate ca urmare a contribuției la fondul de pensii, în timp ce ajutorul social este o sumă acordată cu titlul de liberalitate- gratuitate – cadou, acordat în limita fondurilor de care dispune Guvernul. Așadar, pensia are alt izvor și alt regim juridic față de ajutorul social și nu se poate opta între acestea două, cu atât mai mult cu cât ajutorul social se poate acorda numai pentru o situație determinată și pe un timp limitat, de exemplu – în caz de calamități naturale.

Consiliul Național al Dizabilității își menifetă deschiderea pentru dialog cu toate partidele politice reprezentate în Parlamentul României, cu instituțiile abilitate ale statului și cu presa în scopul înlăturării acestor aspecte de neconstituționalitate care afectează drepturi câștigate și nivelul de trai al persoanelor cu handicap.

CNDR își menifetă deschiderea pentru dialog cu atât mai mult cu cât Legea Pensiilor nu poate fi atacată în justiție nici de CNDR, nici de persoanele cu handicap afectate direct decât după intrarea ei în vigoare, dar odată intrată în vigoare, în forma votată, ea deja afectează drepturi câștigate, motiv pentru care se impune dialogul și modificarea textului înainte de intrarea Legii Pensiilor în vigoare.

Comments are closed.