joi, 6 octombrie 2016
Reprezentanții Asociației Ajuta Viața, Consiliului Național al Dizabilității din România, Asociației Pacienților cu Afecțiuni Autoimune, Consiliului de monitorizare a implementării Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități și ai Asociației Mereu Împreună pentru Oameni au solicitat o audiență președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
Solicitarea vine în urma scăderii sumelor de decontare pentru mai multe dispozitive medicale, începând cu 1 octombrie 2016, potrivit Ordinului președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru aprobarea metodologiei de stabilire a prețurilor de referință și a sumelor de închiriere corespunzătoare categoriilor și tipurilor de dispozitive medicale destinate recuperării unor deficiențe organice sau funcționale în ambulatoriu, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
“Această scădere a sumelor de decontare va afecta cea mai săracă categorie socială: persoanele cu dizabilități, în condițiile în care multe dintre acestea supraviețuiesc cu 340 de lei.
Multe categorii de persoane cu dizabilități, respectiv persoanele imobilizate, sunt dependente de dispozitive medicale care nu sunt incluse în pachetul de bază pentru dispozitivele medicale destinate recuperării unor deficiențe organice sau funcționale în ambulatoriu și aici aș aminti doar o mică parte: scaun rulant electric, elevator, verticalizator, scutece pentru adulți. Lipsa unui elevator în apartamentul unui imobilizat inert, duce la îmbolnăvirea asistentului personal, din cauza efortului acesta suferă de diferite hernii, asistentul personal fiind, de ce mai multe ori, un membru al familiei. Cazurile nu sunt deloc izolate. Mulți pacienți solicită scutece, dar sunt obligați să primească sonde urinare, deși nu le folosesc.
Conform Legii 95/2006, există obligativitatea ca în momentul în care se elaborează Hotărârea de Guvern pentru aprobarea pachetelor de servicii, respectiv normele de aplicare ale ei, să se discute cu partenerii sociali. Reprezentanții CNAS ne-au spus la întâlnire că din acești parteneri sociali au făcut parte patronatele, sindicatele, asociațiile recunoscute profesional. Aceste negocieri s-au făcut pentru noi, dar fără noi! Nemulțumirile noastre conform cărora calitatea multor dispozitive este îndoielnică, trebuie să plătim diferențe mari pentru achiziționarea dispozitivelor de care avem nevoie, termenul de înlocuire al acestora și multe altele, nu se cunosc pentru că nu se dorește”, a declarat Daniela Tontsch, președinta Consiliului Național al Dizabilității din România.
Marius Stratulat, președintele Asociației Ajută Viața, a argumentat prejudiciile aduse persoanelor cu dizabilități de către furnizorii care pun în vânzare dispozitive necorespunzătoare calitativ.
“Noi, cei dependenți de scaune rulante, folosim aceste scaune permanent, nu doar de la pat până la baie sau până la bucătărie. Mulți dintre noi avem nevoie de scaune rulante active, care să ne înlocuiască toate cerințele. Cumpărăm scaune la mâna a doua pentru că un scaun decontat de CNAS era 1260 lei, iar prețul unui astfel de scaun este de 2500euro. Necesarul de dispozitive urinare este mult mai mare față de numărul stabilit pentru decontare.
Furnizorii ar trebui verificați. Aduc din China dispozitive necalitative, pe care le vând beneficiarilor. Acestea au un preț conform cu calitatea, ceea ce a dus la scăderea sumelor de decontare, mă refer în mod special la scaunele rulante. Noi avem nevoie de scaune rulante active, CNAS ar trebui să acopere măcar un sfert din valoarea acestora, știind că un astfel de scaun costă 2500 de euro.”
Ministerul Sănătății ar trebui să verifice autorizațiile de punere pe piață a dispozitivelor cu standarde de calitate redusă.
Radu Țibichi, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate a afirmat că imediat ce a primit solicitarea grupului de asociații, a stabilit întâlnirea pentru a asculta propunerile vizavi de Ordinul pe care l-a pus pentru publicare în transparență decizițională.
“Bugetul CNAS crește în măsura în care crește și veniturile la fondul de asigurări, nevoile sunt mari pe toate domeniile de asistență medicală.
În zona de dispozitive medicale am încercat întotdeauna să aducem bugetul la nivelul listelor de așteptare. Anul acesta am aprobat o creștere a bugetului și am dispus caselor de asigurări să elimine aceste liste de așteptare, am ajuns cu 53% din anul 2016. Pentru prima data, în istoria ultimilor zece ani, nu mai avem liste de așteptare mai vechi de un an. A fost un efort bugetar.
Am primit propunerea să se analizeze micșorarea termenului de înlocuire a scaunelor rulante, de la cinci ani, la trei ani, aceasta se poate face numai prin modificarea pachetului de baza, prin hotărâre de guvern.
Introducerea de dispozitive noi trebuie calculată ca impact financiar, degeaba punem în listă dacă furnizorul de dispozitive nu-și primește banii, daca CNAS nu le poate acoperi. Necesarul de fotolii electrice este greu de comensurat.
Nu avem un nomenclator, în România, al dispozitivelor medicale întocmit de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), dacă ar fi existat acest nomenclator autorizat, cum este Catalogul Național al Prețurilor la Medicamentele de Uz Uman Eliberate cu Prescripție Medicală (CaNaMed), Ministerul Sănătății împreună cu CNAS ar putea să facă o altă politică de prețuri. De asemeni, nu exista o politică de prețuri privind prețurile de vânzare cu amănuntul în România pe dispozitive, există politica strictă a furnizorilor.
Conform legii, de la 1 octombrie trebuie să avem noi prețuri pentru că au expirat celălalte și nu se poate funcționa în alte condiții. O altă metodologie de preț mai favorabilă și care să aducă un echilibru bugetar nu văd în acest moment. Câțiva furnizori au dat prețurile înapoi, acest fapt este rezultatul pieței libere.
Pentru calitatea scaunelor rulante, am să fac personal un demers la ANMDM să-mi spună dacă scaunele rulante se pot clasifica pe nivele de caracteristici. Dacă ANMDM poate face acest lucru, putem întocmi o metodologie de preț pe acele nivele, astfel încât să avem prețuri de la 1100lei la 1500lei, în raport cu o listă a afecțiunilor și nevoilor specifice”, a concluzionat Radu Țibichi, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
La 1 octombrie 2016 a intrat vigoare Ordinul președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate pentru aprobarea metodologiei de stabilire a prețurilor de referință și a sumelor de închiriere corespunzătoare categoriilor și tipurilor de dispozitive medicale destinate recuperării unor deficiențe organice sau funcționale în ambulatoriu, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Prin adresa nr. P 6.686/04.08.2016 a președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate s-a solicitat Caselor de asigurări de sănătate lista furnizorilor de dispozitive medicale evaluați cu care se află în relații contractuale.
După centralizarea datelor transmise ca urmare a adresei nr. P 6.686/04.08.2016 s-a solicitat furnizorilor de dispozitive medicale aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, prin adresa nr. P 7.101/22.08.2016 a președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, să trimită prețurile de vânzare cu amănuntul, respectiv sumele de închiriere ale dispozitivelor medicale, însoțite de certificatele de înregistrare a dispozitivelor medicale emise de Ministerul Sănătății/Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor medicale ori de documentele de înregistrare dintr-un stat membru din Spațiul Economic European și/sau de declarațiile de conformitate CE emise de producători, a căror furnizare face obiectul contractelor cu casele de asigurări de sănătate.
Metodologia prevede că prețurile de referință și sumele de închiriere corespunzătoare categoriilor și tipurilor de dispozitive medicale destinate recuperării unor deficiențe organice sau funcționale în ambulatoriu, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, se obțin în urma calculării mediei aritmetice a 3 dintre cele mai mici prețuri de vânzare cu amănuntul dintre prețurile de vânzare cu amănuntul minime, după eliminarea prețului de vânzare cu amănuntul cel mai mic dintre minime (extrema), respectiv a 3 dintre cele mai mici sume de închiriere dintre sumele de închiriere minime, după eliminarea sumei de închiriere cea mai mică dintre minime (extrema) și a ajustării, după caz, cu +5%, astfel încât să nu fie mai mari cu +5% raportate la prețurile de referință și sumele de închiriere corespunzătoare celor din Anexa la Ordinul președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 188/2013, cu modificările și completările ulterioare.
Prețurile de vânzare cu amănuntul minime, respectiv sumele de închiriere minime pentru fiecare categorie și tip de dispozitiv medical sunt cele din listele cu prețurile de vânzare cu amănuntul și/sau sumele de închiriere care au fost transmise Casei Naționale de Asigurări de Sănătate de către furnizorii evaluați de dispozitive medicale aflați în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate.
Listă de prețuri întocmită prin selecție
Informare AGERPRES