Ion Sorinel are 31 de ani și suferă de Leucodistrofie, iar handicapul lui locomotor este motivul pentru care doamna Colcer, directoarea Hotelului Ciucaș, din Tușnad, i-a refuzat cazarea în hotel.
Consiliul Național al Dizabilității din România a primit această sesizarea de discriminare, pe criteriu de dizabilitate.
Ion Sorinel este din Brăila. În data de 26.09.2016 s-a prezentat, împreună cu părinții lui, la Hotel Ciucaș din Tușnad, fiind posesorii unor bilete de tratament eliberate de Casa de Pensii Publice, din Brăila. Petrescu Marian, tatăl lui Sorinel, îi este asistent personal. Pentru a-și ajuta soțul și fiul, Genica P. și-a luat concediu. Urma ca doamna Genica P. să plătească diferența de pat suplimentar în aceeași camera sau să găsească o altă posibilitate de cazare.
“Ajungând la hotel, soțul meu s-a prezentat la recepție cu actele necesare, în vederea cazării. Când a înaintat actele, a spus că este bine că are rampă și în fața hotelului, pentru că el o văzuse pe cea din lateral. Auzind aceasta, doamna de la recepție a întrebat dacă este însoțit de persoană cu handicap.
Soțul meu i-a răspuns că băiatul are probleme de locomoție și că pe distanțe mari are nevoie de scaun rulant.
În clipa următoare, aceasta i-a spus că nu îl poate caza deoarece trebuie aprobarea doamnei director Colcer.
În timp ce soțul meu aștepta să vină doamna director, care fusese chemată prin telefon, recepționerea l-a întrebat dacă persoana pe care o însoțește este purtătoare de pampers.
După aproximativ două ore, timp în care am stat în mașina cu fiul meu, a sosit și doamna director Colcer, care fără măcar să permită accesul fiului meu în hotel, practic nici nu l-a văzut, i-a spus scurt soțului meu că nu îi poate primi, pentru că riscă să fie amendată dacă vine un control, că în Hotelul Ciucaș nu au condiții pentru persoane cu handicap locomotor.
Întrebând-o ce să facă, stupefiat de ceea ce aude, i-a explicat că el împreună cu persoana al cărei asistent personal este, a mai fost în stațiuni cu bilet și au beneficiat de cazare, tratament, odihnă, aer curat, inclusiv la Tușnad. Nu a fost nicio problemă la cazare sau de altă natură.
La întrebarea: ,,Și noi ce facem acum?” răspunsul a fost, citez: ,,Vă întoarceți la Brăila, mergeți la Casă să vă dea banii înapoi.”
I-a mai spus ca altă dată să nu mai plece de acasă înainte să se intereseze dacă pot fi primiți în unitățile de cazare”, povestește Genica P., mama lui Sorinel.
Contactați telefonic, angajații Casei de Pensii din Brăila au solicitat Hotelului Ciucaș o adeverință cu motivul refuzului cazării, altfel familia lui Sorinel nu va primi banii pe care i-au dat pe biletul la tratament.
“Am sunat la București, la Casa Națională de Pensii, le-am relatat tot ce s-a întâmplat și mi s-a spus ca vor lua legătura cu directoarea hotelului. Peste puțin timp am primit un mesaj prin care mi se comunica: ,,S-a vorbit la Tușnad, la hotel, duceți-vă să vă dea adeverință d-na Colcer.”
Adeverințele au fost eliberate după ce a fost primit telefonul de la București, a doua zi, asta se vede și la data eliberării adeverințelor”, explică Genica P.
Petrescu Marian, tatăl lui Sorinel, a renunțat la serviciu în urmă cu câțiva ani pentru a se ocupa de baiat, îngijorat de afecțiunea evolutivă de care suferă. Părinți fac eforturi fizice și materiale pentru a-l sprijini pe Sorinel, pentru a-l îngriji și trata. Merg la recuperare an de an, în stațiuni. Îi acordă tot sprijinul pentru a duce o viață demnă, cât mai apropiată de normal, pentru un tânăr.
“Ne-am simțit mai mult decât neîndreptățiți, umiliți, neputincioși într-o țară care a aderat la toate organismele europene de apărare a drepturilor persoanelor vulnerabile”, mărturisește Genica P.
Data: 5 octombrie, 2016