La propunerea Ministerului Muncii și Justiției Sociale, Guvernul a adoptat, joi, un proiect de Hotărâre pentru aprobarea normelor metodologice privind modalitatea de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap.
Practic, actul normativ stabileşte un model unic de bilete de călătorie gratuită care poate fi utilizat pentru tipuri diferite de transport interurban şi cu operatori de transport interurban diferiţi, astfel încât călătoria dus să se poate efectua cu un alt tip de transport interurban şi cu un operator de transport, iar călătoria întors cu alt tip de transport, respectiv cu alt operator.
De asemenea, Hotărârea de Guvern stabilește că biletele de călătorie gratuită vor putea fi folosite, începând de la 1 ianuarie 2019, și pentru transport interurban cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial.
,,Utilizarea biletului de călătorie gratuită, valabil atât la accesarea transportului interurban pe calea ferată, auto cât şi naval, facilitează circulaţia neîngrădită a persoanelor cu handicap, asistenţilor personali şi însoţitorilor acestora cu oricare din mijloacele de transport interurban, fără ca aceştia să fie condiţionaţi de tipul biletului (CFR, auto, transportul naval). Altfel spus, orice persoană cu dizabilităţi poate pleca cu trenul şi se poate întoarce cu autobuzul, spre exemplu”, a precizat ministrul Muncii şi Justiţiei Sociale, Marius Budăi.
Dreptul la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap este reglementat prin art. 24 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Persoana cu handicap grav și însoțitorul acesteia beneficiază de câte 12 bilete gratuite dus-întors/an, iar persoana cu handicap accentuat primește 6 bilete/an.
,,Foarte multe persoane cu handicap fizic nu au acces la mijloacele de transport, știm cu toții că acestea nu sunt accesibile persoanelor în scaun rulant sau greu deplasabile, prin urmare, biletele de călătorie gratuită nu ne ajută cu nimic, personal nu am mai mers cu trenul sau cu autobuzul de 27 de ani, de când sunt în scaun rulant. Am primit telefoane de la colegi în scaun rulant care îmi spuneau disperați că au fost urcați în tren în București și uitați acolo pentru că la destinație nu erau suficienți angajați disponibili pentru a-i coborî pe bază de forță umană.
E trist că în eleborarea acestor acte normative nu sunt consultați reprezentanții asociațiilor persoanelor cu handicap. De 12 ani am solicitat, de nenumărate ori, ca această formă de sprijin pentru persoanele în scaun rulant sau greu deplasabile, să fie sub formă de cupoane pentru combustibil. Nu este un lucru care nu se știe, suntem în continuare ignorați, a declarat Daniela Tontsch, președinta Consiliului Național al Dizabilității din România.